Fezten

fredag 5 november 2010

Apple och Microsoft, ondskans axelmakter?

Mjukvarujättar möts på konferens?
Satt och funderade över Apples utveckling på senaste, och hur man börjar skönja en slags toppnivå av digital ondska, med Apple, Microsoft och Sony i topp. De håller på att utvecklas till någon typ av den digitala världens variant på ondskans axelmakter.

Speciellt utmärker sig Apple och Microsoft, speciellt med tanke på deras utveckling av operativsystem som vunnit världen åt de stängda, prioprietära systemen. De ger sken av att bekämpa varandra med näbbar och klor. Problemet är att de båda står på samma sida i striden mellan öppenhet och slutenhet, och försöker sedan tillkämpa sig en så stor del som möjligt av den slutenhet de arbetar för.

Detta fick mig osökt (tack, Peter Harrysson, som för alltid dödat det uttrycket i det folkliga medvetandet) att tänka på en gammal klassisk karikatyr som publicerades i brittiska The Evening Standard den 20 september 1939. Den föreställer två inte helt okända diktatorer som just var i färd att dela upp Polen. Trots att de borde vara varandras dödsfiender (och mycket riktigt sedermera blev just det), representerades två extrema yttre av den klassiska höger-vänsterskalan - även om detta ofta ifrågasätts - så var ju Sovjet och Nazi-Tyskland mycket lika varandra. På bilden visar man på denna motsättning med rejäl skärpa, och det är därför jag tycker så mycket om den.

Min tanke blir naturligtvis att trots att generaliseringen blir en smula löjligt överdriven, att man skulle kunna allegorisera den här bilden till förhållandet mellan Apple och Microsoft.

Innan jag får huvudet avbitet:

  • ja, jag vet att det är att dra växlarna väldigt långt.
  • ja, jag vet att varken Microsoft eller Apple är att betrakta som vare sig nazister eller kommunister i någon som helst politisk bemärkelse.
  • ja, jag vet att Godwin's lag hänger ovanför mitt huvud som en stor fet stridshammare, redo att banka mig ned i backen. Free free to swing it, if you must -  Jag vore den första att erkänna mig slagen med det argumentet.

Jag försöker nämligen inte spekulera i företagens respektive politiska ideologier, det känns rätt irrelevant. Jag vill snarare peka på den tillspetsade och klart överdrivna analogin mellan de två ledarna som kämpar om världsherravälde i en totalitär värld de själva skapat och i vilka de faktiskt liknar varandra väldigt mycket. Det är ett skämt, okej? Softa.

När vi fått det avklarat - då kan vi dra skämtet vidare. Vem är vem? Jag hävdar väl bestämt att Microsoft är Stalin och Apple är Hitler. Anledningen är att Microsoft med sina marknadsandelar och gamla marknadsföring med Internet Explorer (en strid de tack och lov verkar inse att de har förlorat med Firefox och Chrome som segrare) gör anspråk på att leda massorna, medan Apple med sin prissättning, sin design och sitt kvalité-tänkande främst försöker locka medelklassen med ett livsstilsideal. Någon som har några andra idéer om vem som är vem?

Frågan blir förstås vilka Sony skulle vara, de är ju inte mindre läskiga. Italien eller Spanien? Och vart kommer andra digi-badguys in, som Facebook?

En sista, och kanske ännu mer elak analogi, då. Vilka är den digitala världens Jimmie Åkesson? En relativt ny, modern, salongsfähig badguy i kostym och slips, som medelst en mjukare approach försöker ändra lagar för att slänga ut icke önskvärda element ur landet (läs: från internet)? Självklart lägger jag mina pengar på att Antipiratbyrån vinner denna ytterst tveksamma hederstitel. Jag är även här medveten om att en modifierad Godwin's Lag hänger över mig och jag har inte sett något som tyder på att någon av APB:s representanter skulle vara nazister, även om de flirtar oblygt med korporativismen. Men det är som sagt frågan om en skämtsam analogi, om man på fullt allvar skulle tro att jag menar att Microsoft de facto skulle vara kommunister, Apple nazister och APB kostymfascister måste ha en hel del lösa nätkablar. Återigen: softa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar