Fezten

fredag 3 december 2010

Problemet är Bredbandswebben, inte Bahnhof

Det tycks som om Bahnhof inte har så mycket att göra med mina numera en månad gamla bredbandsproblem. Det är Bredbandswebben, det vill säga Svenska Bostäders variant av anslutning till stadsnätet via installerat jack i väggen, som är problemet. Deras brist på antingen kompetens eller service-vilja har hållit mig utan nätuppkoppling i över en månad nu, och jag börjar allvarligt tröttna.


Detta har hänt:


För en och en halv månad sedan ville vi pröva att använda de här jacken, och utnyttjade det proverbjudande som Bredbandswebben annonserade om. Efter att i två veckor bråkat med en kundtjänst vars enda bidrag var att läsa upp det utskick som från början fått oss intresserade innantill, lyckades vi till slut få tag på en person som faktiskt såg till att det fungerade. 

Det hela var frid och fröjd i de fyra dagar som fanns kvar av erbjudandet (vi fick inte pröva längre, eftersom det tagit så lång tid att överhuvudtaget få tjänsten inkopplad, eftersom tiden för erbjudandet löpte ut). Tjänsten fungerade bra under dessa fyra dagar och gav, trots allt stök, mersmak. Vi gick in på bredbandswebbens hemsida och beställde en 100/100-uppkoppling från Bahnhof. När det inte började fungera den fredagen till slut fick vi reda på att det visst skulle fungera på ett par dagar. Om det inte var igång på måndagen skulle jag ringa upp, så skulle det ordna sig. 

Detta var fredagen den 12 november.

På lördagen åkte morsan till Thailand för att vara borta i drygt två veckor. På måndagen hade nätuppkopplingen ännu inte satt igång, så jag satt kvar med min iPhone som modem, och surfade smått irriterat via 3G-nätet. Fungerar så länge man bara vill kolla hemsidor, men att ens försöka kolla YouTube-video verkade som förgjort. Att ladda ner eller upp några filer av större storlek (som de Linux-distar jag börjat samla, till exempel) blev en pina.

Jag ringde till Bredbandswebben. De sa att jag skulle ringa Bahnhof. Bahnhof meddelade att man inte fått någon beställning alls, och därför kunde man inte göra så mycket. Jag ringde genast upp Bredbandswebbens kundtjänst igen. Då meddelade man mig plötsligt att det kunde ta upp till 14 kontorsdagar innan beställningen går igenom och sedan ska tjänsten börja fungera automagiskt.

Bredbandswebben har alltså å ena sidan försäkrat oss om att det hela skulle fungera efter helgen. Å andra sidan har man också försäkrat oss om att det kan ta upp till två veckor. En av dessa försäkringar är alltså en direkt lögn. Det är oklart vilket. Om det senare är sanningen är det naturligtvis helt orimligt - ska det ta två veckor att lägga in uppgifterna i systemet och få en beställning levererad vad gäller en bredbandsuppkoppling år 2010? 

Nåväl. Jag väntade två veckor, och fredagen innan morsan kom hem från Thailand igen, alltså den 26 november, hade uppkopplingen ännu inte börjat fungera. Jag bestämde mig för att vänta till morsan kom hem, eftersom det var hon som gjort beställningen.

Idag fick hon äntligen tag på Bahnhof. Tydligen har de fått in en beställning den 19:e november. Men de kan inte koppla in vår tjänst, eftersom en annan tjänst finns i vår lägenhet. Det visar sig nämligen att Bredbandswebben inte ens har kopplat ur den gratistjänst som slutade gälla den 9:e november eller något i den stilen, och därför har den nu legat och blockerat bredbandsjacket i snart en månad, så att det är omöjigt för Bahnhof att koppla in den tjänst vi beställt av dem. Hur i h-e går sådant här till? 

Morsan ringde upp Bredbandswebbens kundservice. Men det visar sig att de plötsligt inte har öppet på fredagar. Så det kommer, teoretiskt, kunna fixa sig senast på måndag. Om inte Bredbandswebben lyckas ställa till det hela ytterligare.

Är det fler än jag som haft sådana fruktansvärda problem med Bredbandswebben och stadsnätet? Hur ser era erfarenheter ut?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar